تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/03/20 - 09:12
کد خبر: 507195

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

صحنه رقابت روشن می‌شود/ از سفیدشویی آدم‌کشی تا جنایت بی‌مرز

 صحنه رقابت روشن می‌شود/ از سفیدشویی آدم‌کشی تا جنایت بی‌مرز

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ها آخرین نشست سران سه قوه بر ضرورت نصب‌العین قرار گرفتن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات به‌عنوان فصل‌الخطاب، به‌ویژه در محورهای ارتقای مشارکت مردمی، اخلاقی بودن و سلامت رقابت‌های انتخاباتی، برنامه‌محور بود که در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عبرت از گذشته سیاهی که مدعیان اصلاحات - اعتدال بر کشور تحمیل کردند و سرمشق گرفتن از شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جهادی، مکتبی و کارآمد معیار اصلی در انتخابات پیش‌رو است و همچنین رژیم صهیونیستی در دور جدید از جنایات هولناک خود، یک قتل‌عام دیگر را به کارنامه سیاهش اضافه کرد و طی حملات شدید این رژیم به اردوگاه النصیرات و مناطق مرکز نوار غزه 210 نفر شهید و صدها نفر دیگر زخمی شدند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: عبرت از گذشته و سرمشق از رئیسی معیار اصلی در انتخابات پیش رو

عبرت از گذشته سیاهی که مدعیان اصلاحات - اعتدال بر کشور تحمیل کردند و سرمشق گرفتن از شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جهادی، مکتبی و کارآمد معیار اصلی در انتخابات پیش‌رو است.

جمعه 8 تیرماه، ملت ایران با اندوهی که از شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور مکتبی و کارآمد در دل دارد، بار دیگر به پای صندوق‌های رأی می‌رود و حضور در صحنه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری را مکمل حماسه تاریخی تشییع رئیس‌جمهور شهید و یارانش قرار می‌دهد.

فرآیند انتخابات ریاست جمهوری طبق زمان‌بندی پیش می‌رود و اکنون در مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان هستیم. ورود آگاهانه ملت ایران به میدان انتخاب، از اهمیتی سرنوشت‌ساز برخوردار است، از این رو، نگاهی به عملکرد دولت‌های گذشته می‌تواند معیار اصلی را در انتخاب رئیس‌جمهور بعدی و تشکیل دولت آینده نمایان کند.

در ادامه وطن امروز نوشت: مردم از رئیس‌جمهور چه می‌خواهند؟

 اغلب ما در خلوت خود به این موضوع اندیشیده‌ایم یا در جمع‌ها و دورهمی‌ها پای این بحث نشسته‌ایم که «انتظار» ما از یک رئیس‌جمهور مطلوب چیست و رئیس‌جمهور آینده باید چه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد تا وی را به عنوان گزینه ریاست قوه مجریه انتخاب کنیم.

حتی فراتر از کسانی که میل شرکت در انتخابات در آنها بالاست، در گروه‌های همسالان عده‌ای هستند که در صورتی شرکت‌کننده در انتخابات خواهند بود که نامزد حاضر در عرصه انتخابات بتواند برای همه یا بخشی از انتظارات آنها برنامه داشته باشد و گام در مسیر برآورده‌سازی این انتظارات در صورت انتخاب شدن بردارد. یک سوال مهم در اینجا مطرح است: گروه مشارکت‌کننده در انتخابات بر اساس چه انتظاراتی کاندیدای خود را انتخاب می‌کند و کسانی که فعلا قصد شرکت در انتخابات را ندارند، چه برنامه‌ای را از سوی نامزد‌ها دریافت کنند، ترغیب می‌شوند در انتخابات شرکت کنند؟

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: جنایت بی مرز

رژیم صهیونیستی در دور جدید از جنایات هولناک خود، یک قتل‌عام دیگر را به کارنامه سیاهش اضافه کرد و طی حملات شدید این رژیم به اردوگاه النصیرات و مناطق مرکز نوار غزه 210 نفر شهید و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

به نقل از خبرگزاری سما، ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته در دویست و چهل و ششمین روز از تجاوزات مستمر خود علیه غزه، حملات شدیدی را به اردوگاه النصیرات و مناطق دیگری از مرکز نوار غزه انجام داد. پهپادهای صهیونیست‌ها در آسمان اردوگاه النصیرات پرواز کردند و هر کسی را که در جاده‌های اردوگاه حرکت می‌کرد، هدف قرار می‌دادند. در حملات شدید و بی‌سابقه اشغالگران که اردوگاه النصیرات و مناطق شرق دیرالبلح و اردوگاه‌های البریج و المغازی را در مرکز نوار غزه هدف قرار داد، 210 نفر شهید و صدها نفر نیز زخمی شدند.

با وارد شدن به نهمین ماه جنگ در غزه، اشغالگران اسرائیلی غیر از افزودن به سیاهه جنایات جنگی خود و کشتار غیرقابل تصور مردم تحت محاصره و آوارگان فلسطینی، هیچ چشم‌انداز روشنی مقابل خود نمی‌بینند. مقاومت قهرمانانه و بی‌نظیر مردم غزه، تمامی ساختارهای اسرائیلی را با فرسایش مواجه کرده است. در نتیجه، کابینه جنگی این رژیم در آستانه اضمحلال و کاملاً از هم گسیخته است و از طرف دیگر فشار بی‌سابقه جهانی علیه نسل‌کشی اسرائیل، امان رژیم صهیونیستی را بریده است.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: قتل عام «کودک‌کُش» دراردوگاه النصیرات

جنایت جدید اسرائیل و تجاوز مرگبار و بمباران چادرهای آوارگان در اردوگاه النصیرات در مرکز غزه توسط رژیم صهیونیستی که بر اثر آن دست‌کم 220 غیرنظامی فلسطینی به شهادت رسیدند و تعدادی دیگر که اکثرشان کودکان و زنان بودند مجروح شدند، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته و با واکنش‌های شدید در انواع و اقسام و در همه سطوح مواجه شده است.

پس از این که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد چهار اسیر این رژیم را از اردوگاه النصیرات در مرکز غزه آزاد کرده است در اولین واکنش به این موضوع، یکی از مسئولان حماس به رویترز اعلام کرد: آزادی ۴ اسیر در غزه پس از ۹ ماه جنگ دستاورد نیست بلکه دلیلی بر شکست و ناتوانی دشمن است.گفتنی است که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۴ اسیر اسرائیلی را در مرکز اردوگاه النصیرات در نوار غزه آزاد کرده است.

سخنگوی ارتش صهیونیستی گفت که این ۴ اسیر نوعاً ارگمانی ۲۵ ساله، الموع مئیر ۲۱ ساله، اندری کوزولوف ۲۷ ساله و «شلومی زیو»۴۰ ساله نام دارند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: صحنه رقابت روشن می‌شود

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام شد؛

۸۰ نفر ثبت نام کردند و اکنون در انتظار اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند. به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی پنج شنبه تا شنبه- هفدهم تا نوزدهم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

در آخرین نشست سران سه قوه بر ضرورت نصب‌العین قرار گرفتن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات به‌عنوان فصل‌الخطاب، به‌ویژه در محورهای ارتقای مشارکت مردمی، اخلاقی بودن و سلامت رقابت‌های انتخاباتی، برنامه‌محور بودن،

تقویت گفتمان شهدای خدمت و پرهیز از هرگونه تخریب که الگوی آن در رقابت‌های انتخاباتی برخی کشورهای غربی وجود دارد و همچنین همکای قوای قضائیه و مقننه با دولت در برگزاری موفق انتخابات تأکید شد. در بخشی از این جلسه وزیر اطلاعات با ارائه گزارشی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی و برخی بی‌اخلاقی‌ها تأکید کرد که رفتار نامزدها و حامیان آن‌ها با بی‌طرفی کامل و به‌طور مستمر رصد شده و به افرادی که رویکرد تخریب‌گرایانه اتخاذ کنند، تذکرات لازم داده خواهد شد و در صورت لزوم گزارش آن در اختیار مقام‌های قضائی قرار خواهد گرفت.

جوان نوشت: حمام‌خون صهیونیست‌ها در بازگرداندن ۴ اسیر

 اسیر رژیم صهیونیستی در یک عملیات که گفته می‌شود ارتش رژیم صهیونیستی و شین‌بت آن را به طور مشترک انجام داده‌اند، بعد از ۲۴۶ روز جنگ به تل‌آویو بازگردانده شدند. اسرائیلی‌ها بعد از این عملیات، آن را چونان یک پیروزی، جشن گرفتند و پایکوبی کردند،

ولی حماس گفته که آزادی ۴ اسیر، آن‌هم پس از ۸ ماه، گواه شکست است نه یک دستاورد. سخنگوی حماس نیز اعلام کرد که چندتن از اسرا نیز در این بمباران‌ها کشته شده‌اند. صهیونیست‌ها در این عملیات که در اردوگاه نصیرات انجام شده و امریکایی‌ها هم در آن مشارکت داشته‌اند، دست‌کم ۲۱۰ فلسطینی را به خاک و خون کشیدند و ۴۰۰ تن دیگر را مجروح کردند.

جام جم این‌گونه نوشت: کودک‌کشی برای تسلیم مقاومت

وزارت بهداشت غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد تعداد شهدا به قدری زیاد است و ویرانی به‌بار‌آمده به اندازه‌ای گسترده است که نیروهای امدادی و آمبولانس‌ها امکان دسترسی به اردوگاه نصیرات و انتقال تمام شهدا و مجروحان به بیمارستان‌ها را ندارند. دولت غزه اعلام کرد که در این حمله افزون بر ده‌ها جنگنده و بالگرد ، تانک‌های اسرائیلی نیز همزمان خانه‌ها را در مرکز غزه هدف قرار دادند. در این بیانیه وضعیت مناطق مرکزی غزه فاجعه‌بار توصیف شده و بسیاری از تصاویر منتشر شده از زنان و کودکان شهید قابل انتشار نیست.
   
هنیه: مردم فلسطین تسلیم نمی‌شوند

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به این جنایت گفت: اشغالگران اگر فکر می‌کنند می‌توانند از طریق نظامی، گزینه و خواست خود را به ما تحمیل کنند، در توهم به سر می‌برند.به گزارش شبکه المیادین، هنیه افزود: ملت ما تسلیم نمی‌شود و مقاومت به دفاع از حقوق ملت ادامه می‌دهد. وی اضافه کرد: جنبش حماس با توافقی که امنیت ملت فلسطین را تامین نکند، موافقت نخواهد کرد. وی گفت: اشغالگران از نظر نظامی، سیاسی و اخلاقی شکست خوردند و جامعه جهانی باید برای مقابله و پایان دادن به جنایت‌های آنها اقدام کند. رئیس دفتر سیاسی حماس از همه ملت‌های مسلمان و آزادگان جهان خواست برای مقابله با جنایت‌های وحشیانه صهیونیست‌ها بپاخیزند.
   
واکنش انصارا...

دفتر سیاسی جنبش انصارا... یمن هم قتل‌عام امروز در اردوگاه النصیرات غزه را به شدت محکوم و اعلام کرد که تل‌آویو با چنین جنایاتی نمی‌تواند مقاومت را به سازش وادار کند.در بیانیه این جنبش آمده است که این قتل‌عام غیرنظامیان فلسطینی تنها چند ساعت پس از تصمیم سازمان ملل متحد مبنی بر قرار دادن نام رژیم صهیونیستی در «فهرست ننگ قاتلان کودکان»صورت گرفت.

در ادامه همشهری نوشت: تا ابد بر حرمله‌ها لعنت

تازه‌ترین جنایت هولناک اشغالگران در اردوگاه النصیرات غزه با واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده جهانی روبه‌رو شده است. بمباران اردوگاه النصیرات غزه با صدها شهید و زخمی آنچنان خشم جهانی را برانگیخته که عصر روز گذشته شبکه «قدس‌الاخباریه» از برپایی تظاهرات گسترده‌ای در لندن در محکومیت این جنایت هولناک خبر داد.

براساس اعلام این رسانه، هزاران نفر در لندن در حمایت از مردم مظلوم غزه دست به تظاهرات زدند و خواستار توقف فوری جنگ اشغالگرانه و نسل‌کشی در این باریکه شدند. این واکنش‌ها و اعتراضات در دیگر شهرهای غربی و کشورهای اروپایی نیز جریان داشته است.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: سفیدشویی آدم‌کشی

«افعی تهران» هیچ مساله واقعی و ملموسی را نه‌تنها حل نمی‌کند، بلکه طرح هم نمی‌کند. مساله‌ای جعلی برای مخاطب می‌سازد و این مساله را تا سرحد جنون برایش حیثیتی می‌کند تا حل این مساله جعلی را به مخاطبش بفروشد. ارتباط این سریال با علم روانشناسی از همین‌جاست که شکل می‌گیرد و اگر واکنش‌هایی عمدتا منفی از جانب روانشناسان به این سریال می‌بینیم، غیر از نمایش نادرست از چهره خود روانشناسی و اشخاص روانشناس، به همین مساله‌سازی جعلی برمی‌گردد.

این دومین بار است که در روزنامه «فرهیختگان» راجع‌به سریال افعی تهران پرونده‌ای کار می‌کنیم. بار اول در میانه‌های پخش سریال بود که درباره‌اش به قلم چند نفر از نویسندگان روزنامه، تحلیلی مبسوط و چندجانبه ارائه شد و نکته قابل توجه اینجاست که دو نفر از منتقدان ما تحصیل‌کرده رشته روانشناسی بودند. یک بحث اولیه درباره روایت این سریال ایراداتی بود که به نوع طرح مسائل روانشناختی در آن برمی‌گشت.

ایراداتی که نمی‌توان لزوما آنها را سهل‌انگاری دانست و در موردش گفت در قصه‌گویی از این دست ‌کم‌دقتی‌ها رایج است؛ چراکه این سطح از بی‌دقتی در مورد چیزی مثل علم روانشناسی که بخش بزرگی از جامعه به‌رغم اینکه آن را کاملا نشناخته‌اند و به اشتباه فکر می‌کنند شناخته‌اند، به شناخت عمومی از این رشته و کارکردهایش صدمه می‌زند. نکته دوم، نه به تصویری که از علم روانشناسی و محیط مشاوره و امثال آن ارائه می‌شود، بلکه به خود مسائل روحی و روانی طرح شده در طول روایت برمی‌گشت. یکی از اعلاترین نمودهای این قضیه برخورد آرمان بیانی، شخصیت اصلی سریال، با معلم دوران دبستانش بود.

تقریبا همه، حتی کسانی که خود سریال را ندیده‌اند، از چندوچون این بخش باخبرند؛ چون در فضای مجازی وایرال شد اما برای کسانی که همان قطعات وایرال شده را هم ندیده‌اند می‌شود مختصرا گفت که آرمان بیانی وقتی معلمش را بعد از سال‌ها دید، به دلیل کتک‌هایی که در دوران تحصیل خورده بود، با او برخورد بسیار تند و انتقام‌جویانه‌ای داشت. واکنش‌ها به این بخش از سریال بلافاصله قطبی شد و در فضای مجازی نمود پیدا کرد.

تعداد کسانی که از این رفتار اگزوتیک آرمان بیانی دفاع می‌کردند و استدلال‌شان معطوف به تجربه‌های تلخ خشونت در دوران مدرسه بود، خیلی بیشتر به نظر می‌رسید؛ هرچند ممکن است واقعیت تعداد آنها بیشتر نباشد یا اکثریت مطلق را نداشته باشند. به هرحال وقتی جماعتی با ‌انگیزه برون‌ریزی خشم‌شان به میدان بیایند، جلوه‌گری خیلی بیشتری نسبت به کسانی که خشمگین نیستند یا‌ انگیزه‌ای برای برون‌ریزی آن ندارند، پیدا می‌کنند.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واشنگتن حمایت از اسرائیل در جنگ با لبنان را رد نکرد
گزینه‌ نهایی نیمکت تیم ملی بسکتبال کیست؟
طالبان شرکت در نشست سازمان ملل در قطر را تایید کرد
حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات رژیم صهیونیستی
حملات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه
علت ممنوعیت فروش طلای دست دوم
نشست مقامات واشنگتن و تل‌آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران
پشت‌صحنه آخرین مناظره تلویزیونی نامزدها +فیلم
کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد
شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ
فرصت ۱۵ دقیقه‌ای صداوسیما برای نامزدها
آزمون انقلابی؛ آیا از عبرت تاریخی انتخابات ۹۲درس گرفته می‌شود؟
حضور رای اولی‌ها در انتخابات معادلات دشمن را بهم می‌زند
گفت و شنود/ نه که نمی‌پرسم!
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۶ تیر
بهشتی آزادانه زیست و ناجوانمردانه به شهادت رسید
مرجعیت علمی ایران باید دغدغه رئیس جمهور آینده باشد
فرجام مناظرات انتخابات/ مهمترین برنامه نامزدها برای اداره کشور چیست؟
استقبال مردم پایتخت از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر
مراسم چهلمین روز شهادت امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم
عید غدیر، میهمان موکب‌های دانشگاهی باشید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top